الجمعة، 17 أكتوبر 2008

الآن يتحقق حلمنا


لا أعرف متى التقينا تحديدا
كل ما ادركه الأن أننا التقينا ووجد كل منا شئيا جذبه للآخر
وليلة بعد ليلة أصبحت اجد لديها شئ مختلف يجذبنى اليها
وأظنها الآن كذلك
هى من هؤلاء الذين تظن انك تعرفهم طوال عمرك
كنت أقول لها انى أخشى على قلبها من الزمن
وكانت تظن اننى أكثر من أفهم داخلها
قد لا نكون التقينا كثيرا
لكن كلا منا كان ينتظر تلك اللحظات
فما احسه به من عمق كان يكفى دوما
تحضرت كثيرا لأكتب تلك الكلمات لكنها تاهت منى الآن
مرت اربع سنوات منذ اول لقاء لنا
وها هى الخامسة بدأت
ومنذ عرفتها حلمنا كثيرا سويا
لكن طوال السنين الح علينا حلمين
كنت اظن بتحقيقهما سأكون أسعد الناس بها
قد تحقق حلمها الأول منذ وقت قريب
ولم أكن لأضيع تلك اللحظة التى انتظرتها طويلا
والآن يتحقق حلمنا الثانى
الآن
نعم الان فى تلك اللحظة
وللأسف لست معها
فقد كان هذا الحلم ما يمسنى أنا
انتم أيضا تعرفونها
هى هنا بيننا
هى من عرفتنى على ذاك العالم
هى من ساعدتنى على دخوله
وحمستنى له
كان حلمنا الأول
ذلك الديوان
أطياف الصمت
كنت أسمع تلك الأشعار بعد كتابتها مباشرة
ومنذ عرفتها وانا انتظر ان يصدر لها أول ديوان
وقد كان
وفى حينها
قلت لها لقد تحقق حلمنا الأول وان تحقق الثانى سأطير بك فرحا
كنت أرى ذلك القلب العنيد الرقيق وأخشى عليه حقا
وكانت تقول لى سأتركك تختارين لى من يرافقنى حياتى
فكنت اجيبها انى لا أدرى اين سأجد ذلك الانسان الذى يمتلك قلبك الحانى
فيحمله برفق
ويحنو عليه برفق
ويحتوى جمال قلبك وشطحاته
وتقلبات الفن ونزعاته
فأين هو من ذلك البحر الهائج
لكنى كنت أعرف انها ستلاقيه
وتمنيت لها كل السعادة وراحة البال
كنت اعرف خشيتها الدائمة لكنى أيضا أعرف القلب الذى سيهدأ سريعا عندما يجد مالكه الاوحد
أحببتك حقا ولا تعرفين مدى سعادتى اليوم
اليوم اخيرا سترسو مركبك بمينائها الدائم ان شاء الله
اليوم سيتحقق حلمنا الثانى
سأطمئن عليك اليوم
جعله الله لك خير الرفيق
فاليوم خطبة
شيماء سمير
كنت أتمنى ان أكون معك لكن سعادتى بك تغنينى عن الدنيا
أدام الله عليك السعادة وأراح قلبك القلق دوما
سأكون معك كما كنا دوما
بارك الله لك وبارك عليكما وجمع بينكما فى خير

هناك 28 تعليقًا:

Sweet Violet يقول...

الف مبروك و ربنا يتمم لها بالخير ان شاء الله

و عقبال مانبارك لك انتى كمان على عش الزوجيه (:

جميل قوى كلماتك عنها بجد ربنا يديم عليكوا الصداقه والمحبه

shimaa يقول...

ضد التيار

انا كنت متفقة معاها انى انزل الموضوع فى المدونة بتاعتها لكن مش حصل للأسف

كلامى عنها مش عبر خالص عن اللى بينا
شيماء انسانة جميلة اوى ودى شهادة كل اللى يعرفها

ربنا يسعدها ان شاء الله
وادعيلى اوى

ولك مثله ان شاء الله

romansy يقول...

ما كل هذه الاحاسيس الرقيقه والرائعه
ما اجمل تلك الصداقه

الف الف مبروك يا شيماء
وكفايه اللى انتى فاكراها بالكلام الجميل دا
ربنا يخليكوا لبعض

أسير الجراح يقول...

الاخت الغالية شيماء


اولا لا ارى الكثير منا لة صديق


فاكثر الصداقة الان هى لصالح المصلحة


الف مبروك ربنا يرزقها بالزرية الصالحة


عقبالك يارب


بجد اخلاصك للصداقة



حاجة صعب الوصف عنها



كل التقدير والاحترام



اسير الجراح

عاشقة القمر يقول...

الف مبروك لها ربنا يتمم لها بخير
ربنا لايحرمك من بعض

rommantic يقول...

عجبنى اخلاصك
ده اولا
ومش معتقد ان لسه فى حد كده
عامه الف مبروك ليها
وعقبالك
تحياتى

shimaa يقول...

رومانسى

ادعو الله ان يجعل دعاءكم رزقا لها يحميها دوما


دمت بخير

shimaa يقول...

أسير الجراح

قد لا ترى انت وجود للاصدقاء حاليا لكنى الحمد لله امتلك صداقات لكل منها مذاق مختلف تماما عن الآخر

ادامهم الله لى جميعا

شكرا لمرورك

shimaa يقول...

عاشقة القمر

اتم الله فرحتها على الف خير ان شاء الله
وادعو الله ان تكون معى دوما

جزيتى خيرا

shimaa يقول...

رومانتيك

لماذا احسست انى غريبة باخلاصى لها
لقد فشلت تماما ان اعبر لها عن ما بداخلى

لست انا الغريبة لكنه الزمان هو ما يغربنا

مازال الخير ينبض مادمنا احياء بالأرض

بس عقبالك دى متاخرة حبة لانى سبقتها

دمت بخير

عازف الناى الحزين يقول...

الف ألف مبروك لصديقتك الغالية
أدام الله الود بينكما
تقبلى مرورى
و أهلا بيكى معانا فى لا للنميمة

قديسك مولاتى يقول...

عارفة ان الصداقة دى حاجة غريبة
ان فى وسط زحمة الدنيا , لما يضي بيك الحال , ويخنقك الحلم تلاقى انسان يشكيلك همومك وترمى عليه مشاكلك
انا كان لى اصحاب كتير زمان , منهم اللى تاه فى الحياة ومنهم اللى فرتنا الدنيا عن بعض ومنهم اللى لسه بيكمل معاى المشوار والحلم اللى يشبه حلم صاحبتك .
بس كلهم سابوا علامة فى حياتى صنعت منى انسان وصنعت جوايا مشاعر
كلماتك صادقة ومستنى من جوايا
بورك احساسك الصادق
وبوركت لك صديقتك

غير معرف يقول...

شيماء


انتى الروح
انتى انا الاخرى كما اكتب عندى

علمت الان احساسك عندما اردت ان تسطرى شيئا لى

لاننى فشلت الان عن التعبير

سامحينى

احبك فى الله
جدااااااااااااااااا

يا وتدى

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة


الف مبروك لها على الخطوبة وعلى وجود صديقة رائعة مثلك

ادام الله الخير والمودة بينكما

تحياتى

Hanan Said يقول...

بجد انا في منتهى السعاده بكلامك عن شيماء سمير
انا بدايه معرفتي بيها من المدونه
عرفت انها من كليه فنون تطبيقيه (نفس كليتي)
شدني ليها اسلوبها المميز في الكتابه
وفي
اتمنيت اني اقابلها بجد
وكنت بجد نفسي اتعرف عليها شخصيا..
حاولت اكتر من مره بس ربنا ما اردش
كان نفسي جداااااا احضر توقيع
بس للاسف الظروف حالت دون ان احضر حفل توقيعا لظروف خارجه تماما عن ارادتي
مدونتها وكنت حاسه بمنتهى السعاده لما عرفت انها هتنزل مدونه وكنت مستنيه اني احصل على هذا الديوان
..
..
ثم مرت الايامونزلت صدفه الى كليتي العزيزه
ولاقيت بنوته ماسكه ديوانها
رحت جري عليها سالتها الاقي فين شيماء صاحبه الديوان ده
شاورت على اقرب واحده جنبي من الموجودين كانت مياني ضهرهرها
احرجت جداااااا اني اديها ..وان انها مش تفتكرني ووقفت ثواني عشان اقدر اعرف نفسي ليها
نادت عليها زميلتها عرفتها بنفسي في اقل من ثواني كانت افتكرتتني
بجد كنت في منتهى الساعده بمعرفتي بيها
وخصوصا لما لاقيت
انها ماشاء الله من الملتزمات ..
بجد سعادتي كانت لاتوصف بس ما اقدرتش اعبر عن احساسي ده بجد كنت سعيده جدا لما شفتها
وخصوصا اني شفت سعدتها هي كمان بانها شفتني
وعمري ماهنسى ابدااا فرحتها لما عرفت ان ديوانها معايا في الشنطه ...
بجد حسيت باني سعيده سعاده غريبه من نوعها
سعيده لساعاده انسانه اول مره اشوفها بس حبيتها من بعيد
ومش هنسى فرحتي وهي بتسطر بانملها الرقيقيه على اول صفحه من ديوانها الي ديما في شنطتطي
لاني يمكن الاقيها صدفه تانيه
ومش هتنازل عن اني اشوف نفس فرحتها تاني
بجد ربنا يكمكم ببعض
وماعلش طولت عليكي
بس كنت عايزه اقول اني بحبها اووووووي
وربنا يكرمك انتو الاتينين
ويكرمها بخطيبها ويجعله زوج صالح

ودعواتي كلها ليكي كمان
تحياتي ليكي بجد
لانك خليتيني اخرج الي جوايا تجاها
وابقي سلميلي عليها امانه لما تكميها او تشوفيها

shimaa يقول...

شيماء

انت تعرفين ماذا تعنين لى
بعيدا عن كل معانى الاخلاص فى الصداقة او ما شابه
فما بيننا يفوق هذا بكثير

بكل مرة احدثك اتمنى حقا ان اكون ذاك الوتد الذى تستشعريه داخلك

ادامك الله سالمة ورضاك بالخير دوما

shimaa يقول...

الأزهرى

شكرا لمرورك وجزيت خيرا على الدعاء

دمت بخير

shimaa يقول...

حنان سعيد

شيماء تستاهل كل خير بجد
ويارب يزرع الخير ليها فى قلوب الجميع

هاوصلها سلامك

دمتى بخير

أسير الجراح يقول...

الغالية شيماء


اتمنى تنورى المدونة البوست الجديد محتاج رئيك


كل التقدير



اسير الجراح

فارس بلا جواد يقول...

اتمنى زيارتى
http://nomercy89.blogspot.com/
فارس بلا جواد

كـــيــــــــارا يقول...

بصي ياشيماء انتي ممكن تعملي زي الروميصاء

كاتبه ممنوع اي ولد يرد

وعامله اشراف للتعليقات

وقالت انها مش هتوافق علي اي تعليق ولد

واللي هتوافق عليهم بنات بس

ايه رايك ؟؟

ahmed_k يقول...

أحترم فيكي قرارك الذي هو
ناتج عن رغبتك في إرضاء زوجك
وأهنئه على إختياره للفتاة
المسلمه العاقله
وبارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

كلام على بلاطة يقول...

hالف مبروك

Unknown يقول...

ماشاء الله ربنا يبارك لهما
ويرزقك من فضله
الف مبروك

Unknown يقول...

يوم الجمعه 14/11بأذن الله
هنروح نزور دار ايتام فى بورسعيد اللى يحب يشرفنا
ياريت تنورنا ونحاول نرسم بسمه ونتعاون على البر والتقوى
وبعدها هنقعد مع بعض شوية طبعا لو تحبوا
التفاصيل عندى بالمدونة
اعتذر لكنه ليس اعلان لكنها دعوه للخير

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة
موضوعاتك جميلة

فلماذا تمنعين عنا شرف التعليق

تحياتى دوما

Kiara يقول...

شوشو مدونتي اتعمل عليها هاكر امسحي اللينك بتاعها انا كيارا وبقيت مولان

الازهرى يقول...

العزيزة شيماء

تحياتى على الموضوعات الجميلة
وعتابى على جعلها بدون تعليق

وكل سنة وانت وكل العائلة بخير وسلام